Pendidikan Khas..


PENDAHULUAN
            Usaha untuk memberi peluang pendidikan bukan sahaja meliputi sebilangan kanak-kanak atau untuk kanak-kanak normal lebih banyak mempunyai peluang berbanding dengan mereka yang berada dalam pendidikan khas, akan tetapi semua kanak-kanak yang ada termasuklah mereka yang berada di dalam sekolah khas, kelas khas malah di dalam kelas aliran perdana turut sama menikmati peluang  yang diberikan ini seterusnya akan mengalami perubahan positif yang ketara berlandaskan Falsafah Pendidikan Negara yang menjadi tunggak dan nadi serta tulang belakang sistem pendidikan negara kita.
Ianya seiring dengan konsep pendidikan itu sendiri yang bertujuan untuk semua dengan memberi kemudahan berupa peluang dan perkhidmatan pendidikan kanak-kanak yang bekeperluan khas termasuklah mereka yang mempunyai masalah kesihatan dari segi pendengaran, penglihatan juga masalah pembelajaran termasuklah kanak-kanak autistik.
Bersama-sama dengan ini usaha murni untuk memberi peluang pendidikan yang sama kepada semua murid tanpa mengira ketidakupayaan mahupun kekurangan mereka.  Melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan(PIPP) adalah untuk memastikan semua sekolah dan murid diberi peluang yang sama rata untuk berkeupayaan menjadi cemerlang.





DEFINISI PROGRAM INKLUSIF

            Menurut apa yang terdapat di dalam Buku Panduan Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif yang diterbitkan oleh Kementeria Pelajaran Malaysia, Program Pendidikan Inklusif adalah  merupakan suatu program yang ditawarkan kepada pelajar-pelajar yang berkeperluan khas untuk belajar bersama rakan-rakan mereka yang normal di dalam bilik darjah dan sekolah yang sama untuk menikmati semua kemudahan belajar dalam keadaan normal tanpa mengira status.
Pendidikan adalah hak asasi semua manusia dari segi falsafahnya, semua insan di dunia ini mempunyai hak belajar dan mengetahui sesuatu.  Bagi kanak-kanak berkeperluan khas, mereka juga mempunyai minat, hasrat dan cita-cita yang sama setanding dengan individu normal lainnya.  Mereka juga perlu diberi peluang yang sama dengan individu lain supaya mereka merasa tidak tersisih daripada arus pembelajaran nasional kerana ada di kalangan mereka mempunyai kecergasan kognitif yang standing dengan individu sempurna malah mereka mampu melebihi pencapaian pelajar-pelajar lain yang normal.
Ianya seperti yang terdapat dalam objektif  Barirah (1995) menyatakan 4 objektif pendidikan inklusif adalah terdiri daripada berikut;
i)                Meningkatkan kesedaran murid-murid normal tentang murid berkeperluan khas bahawa mereka juga adalah sebahagian daripada ahli masyarakat.
ii)              Murid-murid khas ini berpeluang menyesuaikan diri dengan rakan sebaya yang normal dan boleh menyertai bersama aktiviti yang disediakan.
iii)            Memberi pengetahuan dan kemahiran kepada murid khas standing dengan murid normal untuk meningkatkan konsep kendiri mereka.
iv)             Untuk mengelak daripada diskriminasi dalam pendidikan dan kemudahan yang telah dibekalkan oleh pihak Kementerian Pelajaran.



Inklusif didefinisikan dalam bahasa yang mudah untuk difahami ialah menempatkan kanak-kanak sebagai murid bekeperluan khas di aliran perdana dalam sekolah biasa samada semasa aktiviti pembelajaran di dalam kelas mahupun di luar.  Kanak-kanak ini akan mengikuti kurikulum perdana dengan tenaga-tenaga pengajarannya adalah terdiri daripada guru-guru di aliran perdana melalui bicara guru pendidikan khas.html. keluaran September, 2012.  Di mana Inklusif penuh yang membawa maksud murid bekeperluan khas berada sepenuh masa di aliran perdana mengikuti semua kurikulum yang telah disusun dan disediakan bersama-sama dengan pelajar atau murid-murid aliran perdana yang lain.
Manakala Inklusif kedua boleh ditakrifkan sebagai Inklusif separa di mana murid-murid ini berada di dalam aliran perdana pada waktu mata pelajaran tertentu berdasarkan kemampuan pencapaian mereka dan ianya bukan sahaja berfokus kepada mata pelajaran teras malah turut dilaksanakan bagi mata pelajaran yang bukan teras juga.

KONSEP DAN DASAR PENDIDIKAN INKLUSIF
            Bagi program inklusif ini konsep mahupun dasar pendidikan ini adalah berkaitan dengan “pendemokrasian” pendidikan yang membawa maksud semua kanak-kanak mempunyai hak yang sama untuk belajar.  Di samping menekankan kepada konsep keadilan iaitu peluang mengikuti pendidikan seperti yang diketahui kanak-kanak mempunyai banyak persamaan dan sebagai seorang guru yang merupakan agar perubahan baik, kita boleh mengajar semua jenis kanak-kanak.  Semua kanak-kanak ini boleh dibekalkan dengan kualiti pendidikan yang tinggi.  Seterusnya aktiviti pengajaran dan pembelajaran perlulah mempunyai ciri-ciri yang berpusatkan kepada pelajar.




Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah banyak bergantung kepada corak interaksi guru dengan murid, murid dengan murid dan murid dengan bahan pengajaran.
Bagi memenuhi keperluan murid autistik yang berada di dalam kelas, guru mata pelajaran akan membuat penyesuaian. Keadaan ini akan mengubah corak interaksi sedia ada dan sebaliknya memberi kesan kepada murid-murid normal pula. Pelaksanaan PPI akhirnya, tidak memberi apa-apa kesan positif kepada murid berkeperluan khas. Malang sekali jika murid-murid normal turut rasa tergugat dan menganggap program ini telah memberi kesan negatif terhadap proses pengajaran dan pembelajaran mereka. ( Gargiulo, R.M. 2006 )Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, yang dirancang Kementerian Pelajaran Malaysia sedang ke arah meningkatkan Program Pendidikan Inklusif di kalangan muridmurid berkeperluan khas, maka satu kajian yang menyeluruh perlu dijalankan terhadap semua faktor yang mempengaruhi pelaksanaan program tersebut. Program Pendidikan Inklusif murid-murid berkeperluan khas khususnya murid kategori autistik, sedang dijalankan di sekolah rintis. Maka kajian ini dijalankan bagi melihat pelaksanaannya dan kesannya kepada murid autistik dan guru-guru yang terlibat.

Objektif  Pendidikan  Inklusif
            Di antara objektif pendidikan inklusif ;
a)     Semua murid boleh belajar.
b)     Bersifat individual
c)     Berteraskan penghasilan
d)     Penghargaan kepada semua
e)     Kurikulum yang merentas
f)      Pembelajaran aktif
g)     Mempelbagai reka bentuk penilaian
h)     Strategi pengajaran berteraskan penyeidikan pembelajaran.
i)      Menyemai peningkatan prestasi melalui kaedah “child centered”


Prinsip dan Strategi Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif
1)     Kepimpinan efektif dari pihak pengurusan sekolah yang komited untuk memenuhi keperluan pembelajaran.
2)     Guru yakin bahawa merekamampu membantu semua kanak-kanak belajar.
3)     Rasa optimis bahawa semua murid boleh belajar dan mengalami kejayaan.
4)     Mengatur system sokongan kepada setiap guru.
5)     Komitmen untuk menyediakan peluang pembelajaran berdasarkan kurikulum yang sama.
6)     Menyediakan prosedur yang sistematik untuk mengesan dan menyemak kemajuan.


Cadangan
Berdasarkan kepada pemerhatian, terdapat beberapa faktor yang dianggap cukup baik untuk dijadikan panduan dalam usaha memastikan tindakan  bagi pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif murid autistic akan memberikan kejayaan berdasarkan pelan yang dirancang dan disediakan dengan teliti memastikan pelaksanaannya pula adalah yang terbaik. Oleh itu beberapa cadangan dikemukan bagi perkembangan Program Pendidikan Inklusif di masa akan datang.








Cadangan untuk Sekolah
Pihak sekolah perlu membuat perancangan yang rapi sebelum mempertimbangkan perlaksanaan Program Pendidikan Inklusif di sekolah masing-masing. Pihak pentadbir perlu peka, arif dan memahami konsep sebenar Program Pendidkan Inklusif supaya matlamatnya tercapai. Hanya sekolah berenrolmen kecil sahaja sesuai bagi menjalankan program ini dengan berkesan. Ini adalah kerana kemasukan murid-murid autistik tidak banyak memberi impak kepada bilangan murid di dalam sesuatu bilik darjah. Penerangan dan pemantauan yang berterusan dari pihak Jabatan Pendidikan Khas dan pihak NASOM juga perlu diambil perhatian Memaklumkan kepada ibu bapa murid-murid normal seperti yang dilakukan oleh pihak sekolah ini turut membantu menghebahkan program ini supaya diterima oleh semua warga sekolah ini.
Perlu ada usaha yang sesuai dan bersungguh-sungguh untuk memastikan program ini akan mencapai matlamat dan memenuhi aspirasi negara memandangkan bidang pendidikan dianggap sebagai satu bidang yang mempunyai pengaruh yang besar dalam memastikan sasaran dan matlamatnya tercapai dan berkesan dengan jayanya.

Penerangan kepada Murid-Murid Normal
Pihak sekolah perlu mengadakan penerangan secara terperinci dan terbuka mengenai murid autistik yang akan menjadi rakan sekelas murid normal. Dengan penerangan berterusan, semua warga sekolah khasnya murid-murid dapat memahami dan menerima pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif. Kolaborasi antara Guru Khas dan Guru Mata Pelajaran, Kolaborasi kerja dan tanggungjawab antara guru-guru khas dan guru mata pelajaran adalah faktor penyumbang kepada kejayaan Program Pendidikan Inklusif. Hubungan baik dan sikap bantu membantu menjamin hubungan yang harmoni dan seterusnya membantu pelaksanaan program ini.
Kedua-dua pihak perlu tahu bidang-bidang kuasa masing-masing supaya mereka dapat menjalankan tugas dengan lebih berkesan. Mereka boleh melakukan aktiviti bersama-sama

seperti bengkel pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk murid-murid autistik, bengkel ”co- teaching” atau mengajar bersama, lawatan sambil belajar dan sebagainya.
Dalam keadaan-keadaan tertentu peluang untuk bertukar-tukar pendapat dan pengalaman secara yang bermakna antara rakan sejawat amat baik. Oleh itu, amat besar faedahnya jika Program Pendidikan Inklusif diperluaskan pada skala yang lebih besar, maka diadakan pula forum untuk berkongsi kejayaan, masalah, strategi pengajaran dan lain-lain di antara guru-guru yang terlibat. Jabatan Pendidikan Khas dan Jabatan Pendidikan Negeri.  
Berdasarkan kajian yang pernah dibuat yang boleh dijadikan pengalaman  sepatutnya menjadi panduan kepada pihak Jabatan Pendidikan Khas dan Jabatan Pendidikan Negeri.Jelas menunjukkan pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif di sekolah tersebut amat berkesan kerana adanya perancangan yang rapi  yang telah diatur dengan baik. Semua persediaan di peringkat akar umbi telah dilakukan sebelum murid-murid autistik memulakan program ini.

Kelihatan dalam gambar guru pembimbing khas bersama dengan kanak-kanak pendidikan khas, kemesraan yang terjalin.
Semua warga sekolah telah diberikan taklimat, penerangan dan kursus yang sesuai untuk mereka. Oleh itu pihak guru jelas dan faham implementasi program ini dan dapat menjalankannya. Sekiranya program ini mahu dilaksanakan di sekolah-sekolah lain, pihak yang bertanggungjawab perlu membuat modus operandi yang sama seperti dilaksanakan di sekolah A.perspektif baru Program Pendidikan Inklusif selepas pengkonsepan semula pendidikan khas sedang beransur ansur bergerak maju. Usaha yang berterusan perlu bagi memastikan program ini terus dijalankan dengan teratur dan berjaya. Kita dapat meningkatkan murid-murid autistik ini dari satu liabiliti menjadi satu asset yang penting dan berguna kepada negara.


Kelihatan di wajah anak-anak istimewa ini kejujuranny dan betapa perlunya kefahaman mendalam tentang mereka agar kita boleh berkomunikasi dengan lebih baik dengan mereka – gambar hiasan.


Mereka boleh menjadi modal insan yang gemilang satu hari nanti. –gambar hiasan


Sekiranya diberi peluang mereka juga mampu menunjukkan bakat dan keistimewaan mereka.

Cadangan Kemudahan Asas
~          Kelas pendidikan Inklusif perlu semaksimumnya dengan mengandungi  35 orang pelajar termasuk 3 pelajar khas dan 2 orang guru. Di antara para pelajar perlu sentiasa diberi ingatan dan diberi perhatian agar komunikasi dan interaksi di antara mereka dengan pelajr-pelajar endidikan khas akan terjalin dengan baik dan memanfaatkannya sebaik yang mungkin kerana ianya aka nada di dalam kehidupan yang sebenar.
~          Mewujudkan jawatan pembantu guru mengikut pelajar keperluan khas.
            Jawatan pembantu guru mengikut keperluan khas selalunya guru pendidikan khas yang akan bertindak di samping menyiapkan semua fail dan laporan mengenai kanak-kanak pendidikan khas yang berada dalam tanggungjawabnya dia mereka yang diberi tanggungjawab serta amanah ini perlu mempersiapkan diri bukan sahaja sebelum malah ketika berada bersama-sama dengan pelajar-pelajar berkenaan.  Kebiasaannya perkara ini mestilah lahir dari keikhlasan dan kesediaan guru pembimbing itu sendiri bukan dipaksa kerana ianya akan menimbulkan kesan yang tidak baik di mana akhirnya akan mendatangkan masalah kepada pelajar-pelajar yang terbabit terutamanya dalam jangka waktu yang panjang.


~          Memperluaskan jawatan penyelia/pengasuh pelajar bagi keselesaan pelajar khas.  Bagi sekolah-sekolah yang sedia ada kelas-kelas khas ini jawatan penyelia dan pengasuh perlu diperluas bagi memberikan keselesaan pelajar di mana dalam satu kelas jawatan itu boleh ditambah mengikut keperluan mahupun sekolah itu sendiri.  Tenaga sampingan mungkin boleh digunapakai misalnya kepada ibu-ibu yang tidak bekerja dan mempunyai kelapangan bersama di sekolah namun perlu diingat keterbatasan itu juga mesti ada agar anak-anak mereka tidak terlalu bergantung kepada ibu bapa mereka seterusnya.

~          Meletakkan bilik-bilik yang ada para pelajar ini berhampiran dengan kantin mahupun tandas agar memudahkan pergerakan para pelajar pendidikan khas ini di samping menyediakan suasana yang boleh membantu mereka secara langsung mahupun tidak langsung.  Biasanya bilik-bilik khas para pelajar juga tidak begitu dititikberatkan dan bekeperluan seperti yang dinyatakan namun sekiranya ini diambil kira di masa-masa akan datang nescaya banyak lagi kelebihan dan kebaikan yang akan diterima bukan saja di kalangan pelajar pendidikan khas malah juga masyarakat sekolah lainnya dan seterusnya boleh diaplikasikan dalam kehidupan sebenarn mereka ketika berada dalam dunia sebenarnya. 
~          Begitu juga dengan semua pelajar yang ada seperti mana paraguru sama ada dalam pendidikan khas mahupun pendidikan biasa diberi penerangan dan pendedahan awal di institusi-institusi pengajian tatkala masih dalam tempoh latihan, mahupun para guru yang akan diberi latihan dalam perkhidmatan mahupun mengikuti seminar bengkel dan sebagainya untuk memberikan mereka info serta maklumat bahawa pelajar-pelajar pendidikan khas juga adalah tanggungjawab dan amanah bersama yang akan mereka pikul selama berada di dalam bidang perguruan ini.
Bila masing-masing faham akan keperluan dan kepentingan mendapat pendedahan awal setidak-tidaknya setiap dari anggota sekolah mahupun masyarakat bahawa pelajar-pelajar pendidikan khas ini melalui program inklusif adalah sesuatu yang tidak akan dan boleh dipisahkan dan seterusnya boleh mengwujudkan ahli masyarakat yang lebih terbuka dan harmoni kerana adanya sikap saling menghormati dan ambil berat di antara satu sama lain.  Keadaan ini sebenarnya bukan baru dan bukan hanya berlaku dalam masyarakat kita tapi sebenarnya sudah lama diaplikasikan juga dipraktikkan bagi negara-negara lain seperti Australia, Amerika, Kanada, Korea, Jepun dan lain-lain lagi.  Hanya kini Malaysia juga turut mengorak langkah kerana pelajar-pelajar pendidikan khas juga mampu menyumbang sesuatu untuk memajukan negara seperti mana yang diakui oleh negara-negara luar yang mana  sedikit sebanyak memeberikan peluang bukan sahaja membantu mereka dan agar masyarakat lebih menyedari kelebihan dan bersyukur hidup di dunia dengan berterima kasih akan kejadian diri dan boleh berkongsi dengan mereka yang kurang bernasib baik.

Jelasnya program pendidikan Inklusif ini mempunyai  beberapa kelebihan untuk membolehkan kanak-kanak pendidikan khas boleh berada di dalam kelas aliran perdana bersama rakan-rakan normal mereka di mana ianya tanpa disedari member peluang kepada murid-murid untuk menimba pelbagai ilmu pengetahuan, di samping itu mereka juga akan dapat berinteraksi dengan sesiapa saja dalam suasan yang biasa.  Seterusnya ia akan menjadi suatu platform kepada pelajar-pelajar normal untuk mencurahkan bakti kepada pelajar-peajar khas dengan bertindak sebagai rakan pembimbing mereka, di samping dapat meningkatkan kerjasama antara pentadbir dan guru-guru.
Manakala dengan adanya program pendidikan Inklusif ini kepada ibu bapaianya memberikan peluang kepada mereka membuat penglibatan sama ada secara langsung mahupunsebaliknya di dalam komuniti sekolah.  Pun begitu ianya juga akan memungkinkan pelajar-pelajar khas ini dapat mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti masyarakat setempat.  Seterusnya program ini juga turut menyediakan lebih peluang kepada pelajar-pelajar khas untuk berdikari dan memperolehi peluang pekerjaan.
Pelajar-pelajar khas yang diinklusifkan menunjukkan kemajuan yang memberangsangkan dalam semua aspek seperti tingkah laku, komunikasi dan pencapaian akademik. Ditambah lagi dengan gandingan dan kerjasama yang lebih baik di antara guru-guru mata pelajaran dan guru-guru khas dalam usaha membantu melonjakkan mutu pencapaian pelajar-pelajar.


Badan atau Kementerian lain yang boleh memainkan peranan dalam usaha membantu program ini menjadi lebih baik dan diterima pakai di dalam sekolah-sekolah perdana.  Di mana bukan sahaja guru-guru pendidikan khas dan jabatan yang berkaitrapat turut boleh membantu termasuklah Jabatan Kebajikan Masyarakat, Kementerian Kesihatan, badan-badan berkanun seperti Persatuan-persatuan Orang Kurang Upaya, syarikat-syarikat besar yang boleh mengambil pekerja yang terdiri dari orang kurang upaya juga boleh disenaraikan agar dapat membantu menjayakan program ini sama ada dari segi nasihat, kemudah-kemudahan yang boleh disediakan, latihan-latihan kepakaran juga apa sahaja yang berkaitan mengenainya sedikit sebanyak dapat membantu para pelajar berpendidikan khas ini terutamanya aga mereka dapat menyesuaikan diri denan lebih baik dalam masyarakat dan secara umumnya masyarakat juga boleh menerima kehadiran mereka bukannya dipencilkan mahupun dipinggirkan.  Ianya bukan menyatakan bahawa mereka dipinggirkan tetapi sebenarnya member kefahaman yang lebih luas mengenai apa peranan dan sumbangan yang dapat diberikan kepada mereka dalam usaha membantu mereka bersedia menghadapi apa saja cabaran dan keadaan dalam masyarakat.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, kerjasama yang wujud antara guru mata pelajaran dan guru pendamping telah memberi manfaat kepada semua pihak.Guru mata pelajaran mengaku bahawa jika  dia mengajar hanya menggunakan kaedah “talk and chalk”, maka beliau yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu tentu tidak akan merasa begitu yakin mengajar dan bijak menyelitkan murid autistik yang berada di dalam kelasnya di dalam sesi pengajaran. Dengan adanya perubahan dalam system pendidikan ini yang membuat perubahan bahawa murid autistik tersebut juga boleh dan begitu yakin berinteraksi dengan guru mata pelajaran dan rakan sekelas sekiranya kena dan tahu akan peluang yang baik untuk berbuat demikian.
Sudah sepatutnya guru tersebut juga tidak nampak kekok berkomunikasi dan berinteraksi dengan murid murid autistik dan ianya dibuat secara santai hingga tidak nampak janggal atau hanya berpura-pura kerana keadaan itu sudah semestinya tidak akan memberikan tindakbalas yang baik dalam jangka masa panjang.
Dalam gambar di atas ada di antara pelajar-pelajar ini adalah pelajar pendidikan khas yang juga berjaya dalam bidang sukan bowling berkat latihan, tunjuk ajar dan peluang yang sama dengan pelajar-pelajar perdana.












RUJUKAN

Abdul Mutalib Mohd Zain. (1994). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Inklusif ke Arah
Pengisian Wawasan Pendidikan untuk semua. Bahagian Sekolah. Kuala Lumpur:
Kementerian Pendidikan Malaysia.

Abdul Rahim Selamat. ( 1994 ). Strategi-strategi bagi pelaksanaan Pendidikan Inklusif.
Bengkel Kebangsaan Pertama Pendidikan Inklusif. Seaview Hotel Langkawi
Al Quran.( 1983). Tafsir Al Quran oleh Prof. Dr. H. Mahmud Yunus, Edisi ke 23. Jakarta: P.T. Hidakarya Agung,

Ahmad Mahdzan Ayob. (2002). Kaedah Penyelidikan Sosioekonomi. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.

Ang Huat Bin. (1999). Konsep dan Kaedah Pengajaran dengan Penekanan Pendidikan
Inklusif. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.

Ashman, A. & Elkins, J. (1998). Educating Children with Special Needs. Australia :
Prentice Hall.


Asmah Hj. Omar. (2002). Kaedah Penyelidikan Bahasa di Lapangan. Kuala Lumpur
DBP.

Azrina Abdul Majid. (2000). Persepsi guru khas dan guru Biasa terhadap Hubungan
Sosialisasi Murid Khas dengan Murid Normal di dalam Program Integrasi. Latihan
Ilmiah yang tidak diterbitkan, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Bauer, A. & Kroeger, S. (2004). Inclusive Classrooms. New Jersey : Pearson Merrill
Prentice Hall.

Choate, J. S. (Ed.). (2000). Successful Inclusive Teaching. USA : Allyn and Bacon.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research Methods.( 5th Ed.). London :
Routledge Falmer.

Crowther, J. (Ed.) (1995). Oxford Advanced Learner’s Dictionary. (5th Edition).
Oxford: Oxford University Press.

Davis, P. (2003). Including Children With Visual Impairment in Mainstream school. A
Practical Guide. London: David Fulton Publishers.


Dyson, A. & Millward, A. (2000). Schools and Special Need: Issues of Innovation and
Inclusion. London: SAGE Publications Inc.

Ee Ah Meng. (1998). Pedagogi III. Pengujian dan Penilaian, Pemulihan, Pengayaan
dan Pendidikan Inklusif. Shah Alam: Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Farrell, P. & Ainscow, M. (Ed.). (2002). Making Special Education Inclusive. London:
David Fulton Publisher.

Fitton, P. (1994). Listen to Me. London : Jessica Kingsley Publishers Ltd.

Fergusan, P.M. et. al. (Ed.).(1992). Interpreting Disability. A Qualitative Reader. New
York, USA : Teachers College Press.

Fernandez, M. (2000). Educating Mary : A Special Education case study in one Western
Australia high school. Support for Learning. Juornal 15(3).

Garguilo, R.M. ( 2006 ). Special Education In Contemparary Society. ( 2nd Ed ). USA :
Thomson Wadsworth .

Greig, A. & Taylor, J. (1999). Doing research with Children. London : Sage Publications
Inc.

Gore, M.C. ( 2004 ). Sucessful Inclusion Strategies For Secondary and Middle School
Teachers. Carlifornia, USA : Corwin Press.573
Haniz Ibrahim. (1998). Inclusion Education in Malaysia : Teachers’ attitude to Change.
Dessertasion Ph.D: Faculty of Education, University of Exeter.
Holliday, A. (2002). Doing and writing Qualitative Research. London : Sage Publications
Ltd.
Howlin, P., Baron-Cohen, S. & Hadwin, J. (1999). Teaching Children With Autism To
Mind-Read. England: John Wiley & Son Ltd.
Jones, G. ( 2002 ). Educational Provision for Children with Autism And Asperger
Syndrome. Meeting their Needs. London : David Fulton Publication Ltd.
Jones, V.F. & Jones, L. S. (1990). Comprehensive Classroom Management. USA:Allyn
and Bacon.
Jordan, R. & Jones, G. ( 997). Meeting The Needs O Children With Autistic Syndrome
Disorders. London : David Fulton Publication Ltd.
Jordan, R & Powell, S. ( 1995 ). Understanding And Teaching Children With Autism.
England: John Wiley & Son Ltd.
Kamariah Jalil. ( 1995 ). Ke arah Peluang Yang Sama Dan Penyertaaan Sepenuhnya.
Kertas Kerja Pendidikan Inklusif: Pendidikan Untuk Semua. Primula Beach Resort,
Terengganu.
Khine, M.S., Quek, C.L., Wong, A. & Lourdusamy, A. (2003). Classroom Management
for Beginning Primary Teachers. Singapore : Prentice Hall.
Lang, G. & Berberich, C. (199). All Children Are Special. Creating An Inclusive
Classroom. New York : Stenhouse Publishers.
Lee Shok Mee (1996). Psikologi Pendidikan 2 : Teori dan Aplikasi Psikologi Dalam
Pengajaran dan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Lewis, A. & Lindsay, G. (Ed.). (2000). Researching Children’s Perspectives. Buckingham
: Open University Press.
Lynas, W. (1986). Intergrating the Handicapped into Ordinary Schools. London: Croom
Helm.
Marshal, C. &Rossman, G.B. (1995). Designing Qualitative Research. 2
nd ed. Thousand
Oaks, CA, USA: Sage Publications Ltd.
McConkey, R & Bhlirgri, S. (2003). Children with Autism Attending
Preschool Facilities: the experiences and perceptions of staff. Early Child Development
and Care Journal. 173 (4), 445-452
Meijer, C.J.W., Pijl, S.J. & Hegarty, S. (Ed.). (1994). New Perspectives in Special
Education. London: Routledge.
Mesibov, G & Howley, M. (2003). Accessing The Curriculum for Pupils with Autistic
Syndromme Disorders. London : David Fulton Publication Ltd.
Mesibov, G.B. & Shea, V. (1996). Full Inclusion and Students with Autism. Journal of
Autism and Developmental Disorder., 26(3), 337-346.
Mohd. Salleh Lebar. (1998). Pengenalan Ringkas: Sosiologi Sekolah dan Pendidikan.
Selangor: Thinker’s Library.
Mok Song Sang (2000). Ilmu Pendidikan untuk KPLI. Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman Sdn. Bhd.
Moyes, R.A. ( 2002 ). Addressing The Challenging Behavior of Children with High
Functioning Autism / Asperger Syndrome in the Classroom. London : Jessica
Kingsley Publishers Ltd.
Ochs, E., Kremer-Sadlik, T., Solomon, O. & Sirota, K.G. (2001). Inclusion as Social
Practice: Views of Children with Autism. Journal of Autism and Development
Disorder, 10 (3)
Paul, J.L. et. al.(1997).Special Educatin Practice. USA : Brooks / Cole Publishing Co.
Pijl, S.J., Meijer, C.J.W., Hegarty, S. (Ed.). (1997). Inclusive Education A Global
Agenda. London: Routledge.
Rahil Mahyuddin & Habibah Elias. ( 2002). Psikologi Pendidikan untuk Perguruan.
Shah Alam: Karisma Publication.
Gomm, R. & Woods, P.(Ed.). (1993) Education Research in Action. London: Paul
Chapman Publicatin Ltd.
Robertson, K., Chamberlain, .B & Kasari, C. (2003). General Education Teachers’
Relationships with Included Students with Autism. Journal of Autism and
Development Disorder, 33(2).
Rohaty Mohd Majzub. (1996). Sikap Guru Besar atau Pengetua Terhadap Pengintergrasian
Kanak-kanak dengan Keperluan Khas. Jurnal Pendidikan, 21,33-50
Rose, R. & Grosvenor, I. (Ed.) (200). Doing Research in Special Education: Ideas into
practice. London: David Fulton Publisher.
Saravanan A/L Veeramuthu. (1997). Kajian terhadap pelaksanaan sebuah kelas inklusif
di sekolah rendah. Tesis Masters yang tidak diterbitkan, Kuala Lumpur: Universiti
Malaya.
Shahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub & Mohd Zohir Ahmad. (2003). Pedagogi:
Strategi dan Tteknik Mengajar Dengan Berkesan. Pahang: PTS.
Smith, R.M., Neisworth, J.T. (1980). The Exceptional Child. A Functional Approach.
USA : Mc Graw-Hill.
Stakes, R. & Hornby, G. (2000). Meeting Special Needs in Mainstream Practical Guide
for Teachers. London: David Fulton Publisher.
Sulaiman Ngah Razali. (2001). Pedagogi - Teori dan praktik. Kuala Lumpur : DBP.
Thacker, J., Strukwick, D. & Babbedge, E. (2002). Educating Children with Emotional
and Behavioral Difficulties: Inclusive Practice in Mainstream Schools. London:
Routledge.
Thomas, G & Feiler, A (1988). Planning for Special Nneeds : A Whole School Approach.
London, Great Britain : Blackwell Ltd

Wearmouth, J. ( Ed.). (2001).Special Education Provision in the context of Incusion.
Policy and practice in school. London: David Fulton Publishers.

Weishaar, M & Borsa, J.C. (2001). Inclusive Educational Administration: A Case Study
Approach. New York: McGraw-Hill Co.

Westwood, P. (1987). Commonsence Methods for Children with Special Needs. London:
Croom Helm.

Wolfberg, P.J. (1999). Play and Imagination in Children with Autism. New York :
Columbia University.

Worth, S. (2005). Autistic Syndrome Disorders. London : Continuum International
Publishing Group

Zaleha Tambi Adam. (1997). Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif Kanak-kanak
Khas Bermasalah Pembelajaran di sebuah sekolah di Kuala Lumpur. Tesis Masters
yang tidak diterbitkan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.




Zalizan Mohd Jelas.(1996). Perkembangan kini dan peningkatan pelaksanaan
Pendidikan Inklusif. Kertas kerja yang dibentangkan pada Seminar Kebangsaan
Pendidikan Khas.

Zainal Abidin Safarwan (1995). Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan. Kuala Lumpur
: Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd.

Artikel dalam jurnal elektronik:

Comments

Popular posts from this blog

perkembangan kreativiti

Menghimbau siapa keturunanku...